top of page
  • תמונת הסופר/תDina Lerner

5 דברים שכדאי להכיר בתוכנת קוולטריקס

בדרך כלל כאשר שואלים אותי אם אפשר לעשות משהו בקוולטריקס אני עונה בחיוב, ורק אחר כך בודקת – כי מהנסיון שלי- יש מעט מאוד דברים שאותם אי אפשר לעשות בה.

כדאי להכיר מספר יישומים מתקדמים שלה שיכולים להקפיץ את בניית הסקרים והשאלונים שלכם ולהפוך אותם לידידותיים יותר למשיבים ויעילים יותר לחוקרים.​



הטמעה של טקסטים מתואמים אישית קוולטריקס מאפשרת להטמיע טקסט בגוף השאלות וכן בגוף התשובות, על סמך התשובות של המשיב. כך למשל אם המשיב התבקש לבחור מה החטיף האהוב עליו, לאחר מכן ניתן להטמיע את הטקסט כך שהשאלה תכלול את שם החטיף שהוא בחר. דבר זה מוסיף נופך אישי, מקל על ניסוח השאלות ומוביל ליותר דיוק בתשובות. ניתן ליישם את האפשרות הזו גם באמצעות טקסט פתוח, כלומר- תשובה של המשיב. ואז אותו טקסט יוצג לו בהמשך המענה לשאלון, במקומות הרלוונטים. לדוגמא- כתוב את שם הרגש שעולה בך כשאת מסתכל על התמונה: משיב שכתב 'מבוכה' יקבל את השאלה הבאה כשהיא מותאמת אישית- באיזה שכיחות אתה חש במבוכה? בניית נתיבים שונים לקבוצות משיבים שונים מרבית הפלטפורמות לבניית סקרים מקוונים מאפשרות לדלג על שאלה או על מספר שאלות. האפשרות הזו בקוולטריקס היא מפותחת יותר ומאפשרת למתכנת השאלון לתכנן את זרימת הסקר. כך למשל ניתן לשאול את המשיבים אם הם משתמשים בשרות שלנו, ולפי התשובה שלהם, הם יופנו לשני תתי שאלונים, האחד שמיועד למשתמשים קיימים של השרות, והשני שמתאים למי שעדיין לא משתמשים בשרות. וכמובן שקיימות אפשרויות לדלג על חלקים בשאלון , או לסיים אותו, במקרה של מענה של תשובה מסויימת שהוגדרה מראש. בניית מכסות למשיבים קוולטריקס מאפשרת לקבוע מכסות על סמך נתוני המשיבים על פי הגדרות מראש. כך למשל אם חוקרת מעונינת לקבל תשובות של 250 נשים ושל 400 גברים, ניתן להוסיף מכסות לפיהן ברגע שמתקיים התנאי כי ייאסף רק המספר שהוקצב מראש של משיבות נשים ושל משיבים גברים, על סמך התשובה שלהם על השאלה המתאימה. מרגע שהמכסה הושלמה, כל משיב או משיבה נוספים יקבלו הודעה כי המכסה הושלמה ויופנו אל סוף הסקר. אפשרות זו חשובה במיוחד במקרים בהם אנו משלמים על כל משיב ולא רוצים לשלם על שאלונים שלא יהיה לנו בהם צורך. בניית דו"חות מפתחי קוולטריקס מעונינים שהיישום ישמש אותנו לא רק לבניית שאלונים ואיסוף מידע באמצעותם, אלא גם לניתוח הממצאים אחרי ובהתאם מוצעים ביישום אפשרויות שונות להכנת דו"חות של הממצאים ואף אפשרות לעיבודים של הנתונים ברמות שונות, כמו- היפוך סקאלות ויצירת ציונים מסכמים. זה נחמד, עם זאת לא הייתי ממהרת לאפסן את התוכנה שמשמשת אותכם לניתוחים סטטיסטיים באופן שוטף, כי מרבית הסיכויים שהמשתמש הממוצע ירצה לעבור בשלב כלשהו לעיבוד מורכב יותר של הנתונים ולשם כך נדרשות התוכנות הסטטיסטייות הייעודיות. עם זאת, האפשרות לבנות דו"חות קובעים, אשר ניתן יהיה בלחיצה אחת לשלוף אותם מהמערכת ולהתעדכן בנתוני המשיבים היא בוודאי אטרקטיבית למשתמשים רבים, ומונעת את הטירחה שנגרמת ממעבר בין יישומים שונים. נוחות וקלות לשימוש בניית שאלון מקוון בקוולטריקס לא מחייבת הכרות עם שפת תכנות (אם כי בשלבים מתקדמים יתכן שתצטרכו לשפת קוד לביצוע פעולות שאינן מופיעות בתפריטים הקבועים). נכון, יש ידידותיות ונחמדות ממנה (בדקו למשל את SurveyGizmo  עם המראה עדכני והנעים לעין), אך בהתחשב במגוון האפשרויות שהיא מציעה, כאשר על המאזנים עומדת מצד אחד נוחות שימוש ומצד שני הרצון שלנו לקבל אפשרויות רבות לקביעת סוגי שאלות, אופן תצוגה, תרשימי זרימה ועוד- המאזן בהחלט סביר ומניח את הדעת.


0 תגובות
bottom of page